Transport

Transport

Miedź odgrywa dzisiaj zasadniczą rolę w samochodach pod względem funkcjonalności, sprawności, komfortu i bezpieczeństwa.

Kluczowy element pojazdów od zarania przemysłu samochodowego

Miedź jest materiałem wielofunkcyjnym, którego właściwości uczyniły go podstawowym składnikiem pojazdów od zarania przemysłu samochodowego z jego słynnym modelem Forda T w 1916 r. Nawet najprostszy model samochodu zawiera około 1 kilometra przewodów, głównie do przesyłania danych, sygnałów sterujących i zasilania elektrycznego. Całkowity ciężar miedzi użytej w pojeździe zawiera się w przedziale od 15 kg, dla małego samochodu, do 28 kg, dla samochodu luksusowego.

Wyposażenie elektryczne

Silniki elektryczne, alternatory, elementy wykonawcze i dławiki, oraz same wiązki przewodów instalacji samochodowej, wszystkie te komponenty są zależne od wysokiej przewodności elektrycznej. Zapotrzebowanie na miedź wzrośnie, gdy wraz z rozwojem elektrycznych podzespołów samochodowych zwiększa się bezpieczeństwo i automatyzacja. Wysokojakościowy brąz posiada długotrwałą sprężystość i odporność na korozję, dzięki czemu jest doskonałym materiałem na styki i połączenia elektryczne.

Elektronika

Projektanci i producenci samochodów stale rozwijają aplikacje elektroniczne, które są zależne od wysokiej przewodności miedzi:

Czujniki (ciśnienia, temperatury, prędkości)
Czujniki dla przemysłu samochodowego stanowią około jednej trzeciej światowego rynku czujników. System czujników w samochodzie umożliwia np. wykrywanie niebezpieczeństw na drodze, adaptację hamowania, kontrolę temperatury wewnątrz samochodu, przeprowadzenie testów autodiagnostyki samochodu. Wszystkie one wykorzystują miedź, zwłaszcza w postaci uzwojeń i przewodów.

ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
Była to jedna z pierwszych “inteligentnych” technologii opracowanych, aby uczynić prowadzenie samochodu bezpieczniejszym przez dostosowanie siły hamowania w zależności od przyczepności. Od tego czasu powstał szereg innowacyjnych rozwiązań związanych z hamowaniem i przyczepnością do nawierzchni, w tym system rozdziału siły hamowania (EBD) lub system stabilizacji toru jazdy (ESC), który zwiększa stabilność samochodu.

Systemy wspomagania jazdy
Będąc czymś więcej niż tylko regulatorem prędkości, system AICC – autonomiczny inteligentny tempomat, umożliwia utrzymywanie nastawionej przez kierowcę prędkości bez potrzeby trzymania stopy na pedale gazu. Technologia ta, dostępna przy automatycznej przekładni, monitoruje prędkość poprzedzającego pojazdu i dostosowuje własną prędkość, tak aby zachować bezpieczny dystans do pojazdu poprzedzającego.

Samochód jest obecnie czymś znacznie więcej niż tylko środkiem transportu. Jest zaprojektowany z myślą o zapewnieniu komfortu i miejsca do pracy i wypoczynku. Dzięki coraz większej liczbie aplikacji wykorzystujących zalety miedzi, siedzenia mogą zapamiętywać nastawy i wykorzystując zestaw małych silników elektrycznych dopasowywać się do pasażera. Automatyczna klimatyzacja utrzymuje temperaturę wnętrza na komfortowym poziomie, a łączność jest dostępna nawet w najskromniej wyposażonych samochodach: połączenie Wi-Fi do telefonu komórkowego (zestaw słuchawkowy lub głośnomówiący), nawigacja GPS, śledzenie pasa ruchu, odtwarzacz DVD, a nawet połączenie do Internetu. Miedź otworzyła nowe okno na świat.

Jest prawdopodobne, że w przyszłości będziemy mieli system autopilota wykorzystujący akcelerometry połączone z siłownikami, które będą kontrolowały kierowanie samochodem, prędkość i hamowanie. Radar i kamery o zasięgu 360° będą nieustannie śledziły ruch na drodze i położenie pojazdu i ruch na drodze. Tym, co połączy te niezliczone łączówki, czujniki, mikrokomputery, i zaawansowane systemy telekomunikacyjne, mieszczące się pod maską naszych inteligentnych samochodów, będą miedziane druty doprowadzające energię elektryczną i przenoszące sygnały danych, bez których wszystkie te udogodnienia nie mogłyby funkcjonować.

Redukcja emisji

Miedź odgrywa ważną rolę w systemach zaprojektowanych w celu redukcji zużycia paliwa i emisji CO2. Układy bezpośredniego wtrysku pozwalają na bardziej precyzyjne kontrolowanie stosunku powietrza do paliwa, obniżając w ten sposób zużycie paliwa i emisję spalin. Tradycyjne wałki rozrządu są również powoli zastępowane przez elektronicznie sterowane zawory poprawiające sprawność silnika.

Miedź będzie jeszcze odgrywać rolę pojazdach hybrydowych i zasilanych z ogniw paliwowych, a naukowcy szukają nowych systemów napędu. Pierwsze rozwiązanie to pojazdy hybrydowe, łączące tradycyjny silnik spalinowy z silnikiem elektrycznym, które może być rozwiązaniem tymczasowym. Paliwa konwencjonalne są wykorzystywane w podróżach na duże odległości, a silnik elektryczny w środowisku miejskim. Drugie, to trwające prace nad opracowaniem silników zasilanych z ogniw paliwowych, to rozwiązanie prawie nie emituje zanieczyszczeń. Te dwa odmienne systemy, obydwa posiadające potężny silnik elektryczny, mogą zawierać do 12 kg miedzi.

Wymienniki ciepła

Nowy wymiennik ciepła opracowano wykorzystując technologię CuproBraze® ‑ ekonomiczny, wymagający niewielkich kosztów inwestycyjnych i przyjazny dla środowiska proces. Umożliwia on wytwarzanie silnych chłodnic z miedzi i mosiądzu, niezawodnie lutowanych na twardo, które pod względem parametrów i kosztów mają przewagę nad chłodnicami aluminiowymi. Biorąc pod uwagę wysoką wytrzymałość na ciśnienie, oraz na wysokie i niskie temperatury, technologia ta jest coraz częściej wybierana tych segmentach, które wymagają absolutnej niezawodności w ekstremalnych warunkach: samochody ciężarowe do długodystansowych przewozów, maszyny rolnicze i budowlane, agregaty prądotwórcze i pojazdy terenowe. Po zakończeniu okresu eksploatacji chłodnicy miedź z niej może być powtórnie przetworzona i wykorzystana do produkcji kolejnych chłodnic lub innych produktów z miedzi.

Przewody hamulcowe

Miedziowo-niklowe przewody hamulcowe mogą bezpiecznie przetrwać czas użytkowania samochodu. Firma Volvo zaczęła stosować rurki ze stopu miedziowo-niklowego 90-10 w modelach z roku 1976 i od tego czasu używa ich nadal. Audi, Porsche i Aston Martin również stosują to rozwiązanie.

Skrzynia biegów

W kontakcie z ruchomymi częściami silnika spalinowego miedź zapewnia powierzchnię, która nie zaciera się ani nie zużywa łatwo, a jednocześnie jest wystarczająco wytrzymała, aby przenosić obciążenie. Materiały łożyskowe ze stopu miedzi są używane na widełki zmiany biegów i łożyska pracujące przy dużych obciążeniach.

Odwiedź europejską stronę poświęconą miedzianym wirnikom stosowanym w silnikach indukcyjnych. Serwis koncentruje się na zastosowaniach przemysłowych.